Friday 2 November 2012

bila rokok naik harga

senarai harga rokok terkini . bila harga rokok mula naik . bila rokok naik harga . tindakan menaikkan harga rokok disambut baik . apakah kebaikkan harga rokok dinaikkan ?

PETALING JAYA 21 Okt. - British American Tobacco Malaysia (BAT Malaysia) akan menaikkan semua harga rokok keluarannya sebanyak 20 sen berkuatkuasa 22 Oktober 2012, menurut syarikat itu dalam satu kenyataan hari ini.

Jelas BAT Malaysia, pihaknya telah dimaklumkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia pada Khamis 18 Oktober 2012 lalu, mengenai kebenaran menaikkan harga kilang rokoknya antara 26 peratus hingga 58 peratus bermula Jumaat 19 Oktober 2012.

Artikel Penuh: Baca disini


seperti yang kita semua ketahui kenaikkan harga rokok telah dikuatkuasaan seperti kenyataan diatas . dengan kenaikkan harga tersebut , harapan mengurangkan bilangan perokok di Malaysia akan dapat dilakukan pada tahap yang maksima .

namun adakah kebaikkan sahaja yang kita nampak ? keburukkan kenaikkan harga rokok itu pula bagaimana ? sebenarnya majoriti perokok di Malaysia adalah jenis perokok tegar. oleh itu keburukkan daripada kenaikkan harga rokok yang hendak dinyatakan disini ialah tentang kes penyeludupan rokok .


sebelum kenaikkan harga rokok ini pun kegiatan penyeludupan rokok tidak dapat dibenteras dengan sehabis mungkin . bagaimana pula dengan keadaan sekarang apabila harga rokok ini dinaikkan lagi ? Tidakkah kes penyelupan ini makin berleluasa kerana permintaan sangat tinggi ? mampukah bilangan perokok ini dapat dikurangkan atau ia semakin bertambah ?

saranan tersebut memang baik demi menghasilkan masyarakat yang sihat tapi kadang-kadang bukan semua menjadi seperti apa yang kita rancangkan . kadang-kadang nilai keburukkan itu lagi tinggi daripada nilai kebaikkannya . namun usaha untuk membenteras tetap harus dipuji !

No comments:

Post a Comment